3DMark to najpopularniejszy program testujący, który od wielu lat wykorzystywany jest przez zwykłych użytkowników, a także maniaków podkręcania w celu sprawdzenia możliwości swojego sprzętu – głównie wydajności karty graficznej i możliwości procesora – w wymagających, specjalnie przygotowanych testach. Do tej pory benchmark od firmy Futuremark był dostępny na komputery osobiste działające pod kontrolą systemu Windows. Zgodnie z zapowiedziami, wczoraj 2-ego kwietnia do Sklepu Play trafiła nowa wersja programu 3DMark, przeznaczonego dla wszystkich urządzeń opartych o system Android w wersji 3.1 lub wyższej. Dzięki tej aplikacji posiadcze smartfonów i tabletów mogą przetestować je w dwóch testach – Ice Storm i Ice Storm Extreme, a potem porównać wyniki z osiągnięciami innych mobilnych urządzeń. Sprawdziliśmy jak w nowym benchmarku radzi sobie Samsung Galaxy Note II. Musze jednak przyznać, że wyniki są bardzo zaskakujące.

Nowa wersja programu 3DMark dla urządzeń mobilnych zawiera dwa testy – Ice Storm, podstawowy test dla smartfonów i tabletów, które nie należą już do topowej klasy i Ice Storm Extreme, test przeznaczony dla najwydajniejszych urządzeń z kilkurdzeniowymi układami i wydajnymi procesorami graficznymi. Ice Storm Extreme ma wycisnąć ostatnie poty z najnowszy urządzeń, bo w procesie renderowania zwiększa się rozdzielczość do FullHD 1080p (w Ice Storm jest maksymalnie 720p), mamy do czynienia z zaawansowanymi efektami przetwarzania i wysokiej jakości teksturami. Jak podaje Futuremark, W przyszłości 3DMark z „ekstremalnym” testem będzie także dostępny dla systemu Microsoftu, co umożliwi sprawdzenie wydajności urządzeń pracujących pod kontrolą za równo Androida jak i Windows RT. Wersja z komputerów stacjonarnych wykorzystuje biblioteki DirectX 11, natomiast ta na Androida korzysta z OpenGL ES 2.0.

Program 3DMark dostępny jest w Google Play za darmo i jak wspomniałem wyżej, działa na urządzeniach z systemem Android w wersji z numerem 3.1 lub nowszej. Przed instalacją, aby nie na razić się na utratę danych z pakietu, warto połączyć się z siecią WiFi, ponieważ przyjdzie nam się zmierzyć z prawie 300-megabajtową paczką plików (dokładnie jest to 283 MB).

Po włączeniu benchmarku naszym oczom ukazuje się główny ekran, z pozycji którego uruchamiamy wbudowane testy. Służą do tego dwa duże, pomarańczowe przyciski z odpowiednimi napisami – „Run Ice Storm” i „Run Ice Storm Extreme”. Nieco niżej umieszczono krótką notkę zawierającą opis programu i testu, a także odnośnik do danych testowanego urządzenia (Your Device) i pulpitu Device Channel, gdzie możemy porównać swoje wyniki.

3dmark-android-note-2-02

3dmark-android-note-2-03

Dostęp do szczegółowej specyfikacji naszego urządzenia oraz wykresów zestawiających wyniki innych testowanych tabletów i smartfonów mamy także z paska narzędziowego, który został umieszczony przy górnej krawędzi ekranu. Jest tam również ikona prowadząca nas do sekcji pomocy i krótkiego FAQ, jak też ustawień, gdzie możemy włączyć bądź wyłączyć tryb demonstracyjny i dowiedzieć się co nie co o ekipie, która przyczyniła się do wydania programu.

3dmark-android-note-2-06

Przejdźmy zatem do procedury testowej. Program zainstalowałem na Samsungu Galaxy Note II, który jak wiemy należy do jednych z najwydajniejszych urządzeń mobilnych na rynku. Ma 4-rdzeniowy procesor o taktowaniu 1,6 GHz, 2 GB pamięci RAM i całkiem mocny, lekko podkręcony 4-rdzeniowy procesor graficzny ARM Mali-400 MP4 OC. To wszystko powinno przełożyć się na całkiem wysoki wynik i uplasować drugą generację tabletofonu gdzieś w czołówce. Na „chłopski rozum” Galaxy Note II powinien przegrać tylko z wydajniejszymi smartfonami jak chociażby Galaxy S 4, HTC One czy Sony Xpiera Z. W praktyce wyglądało to jednak trochę inaczej i Galaxy Note II nie był nawet w połowie zestawienia, tracąc do tych najlepszych około 7 tysięcy punktów w Ice Storm i ponad 4 tysiące w Ice Storm Extreme.

3dmark-android-note-2-13

3dmark-android-note-2-14

Przeprowadziłem po trzy testy za równo w Ice Storm jak i Ice Storm Extreme na urządzeniu zaraz po ponownym uruchomieniu i uzyskane wyniki były bardzo do siebie zbliżone – różnica w granicach od kilkunastu do kilkudziesięciu punktów. Najlepszy ogólny wynik Galaxy Note’a II w teście podstawowym to 3323 punkty, a licznik w teście Extreme zatrzymał się na 2509 punktach. Test, gdzie widnieje „0” został przerwany podczas próby zrobienia zrzutu ekranu, więc poniekąd jest to wina użytkownika. Szczegóły zamieszczam poniżej:

3dmark-android-note-2-07

3dmark-android-note-2-04

Ice Storm

3dmark-android-note-2-08

3dmark-android-note-2-09

Ice Storm Extreme

3dmark-android-note-2-10

3dmark-android-note-2-11

Wyniki jakie są, każdy widzi. Biorąc pod uwagę test Extreme, osiągi Galaxy Note II są porównywalne z chińskim „super-smartfonem” Meizu MX2. W zestawieniu oba znajdują się blisko siebie, ale to nic dziwnego, bo mają podobne układy i procesory graficzne (Note II – Exynos 4 Quad 1,6 GHz i ARM Mali-400 MP4 OC, a Meizu MX2 – MX5S 1,6 GHz i ARM Mali-400 MP).

Uwaga! Wyniki aktualizują się na bieżąco, więc nie wykluczone, że sytuacja która została tutaj opisana, może się trochę różnić.

Dopiero po głębszym wpatrzeniu się w wykres w zakładce Device Channel, spostrzegłem, że coś tu jednak nie gra. Nieco wyżej (raptem 26 punktów więcej, ale jednak!) niż Galaxy Note II uplasował się dosyć wiekowy smartfon HTC Evo 3D, który pod obudową ma 2-rdzeniowego Snapdragon’a o taktowaniu 1,2 GHz i słabszą grafikę Adreno 220. Jeszcze bardziej dziwne jest to, że sporo pozycji nad testowanym tabletofonem znalazł się HTC One S (3362 pkt.) czy Sony Xperia T (3539 pkt.) – obydwa z dwurdzeniową jednostką Qualcomm Snapdragon S4 1,5 GHz i GPU Adreno 225. Sami przyznacie, że te wyniki są trochę dziwne, prawda?

Wniosek? Wydaje mi się, że program ma lepszą tolerancję dla układów od firmy Qualcomm i procesorów graficznych Adreno, niż autorskich jednostek Samsung Exynos. Co więcej, jak sprawdził to serwis HardwareHeaven, Nvidia Tegra 3 w testach graficznych jest wydajniejsza od jednostek Exynos, montowanych w Galaxy Note 10.1 czy Galaxy S III, a uzyskuje sporo gorsze wyniki w testach Physics.

W sumie… sam do końca nie wiem, co myśleć o nowym 3DMark’u. Na pewno jest to dobra alternatywa dla mocno zakorzenionych „androidowych” benchamarków jak AnTuTu i Quadrant, ale musi jeszcze minąć chyba trochę czasu, zanim się do niego przekonam. 3DMark ma niezwykły potencjał, rozbudowaną „porównywarkę” i szczegółowy spis danych technicznych testowanych urządzeń, lecz możliwie, że nie jest jeszcze idealnie zoptymalizowany pod różne układy, dając przez to mało wiarygodne wyniki. Przez chwilę przeszła mi przez głowę też myśl – A może po prostu Exynos’y i GPU Mali nie są w rzeczywistości tak wydajne jak ja „papierze”? W każdym bądź razie, czekam na jakąś aktualizację.

Na koniec warto jeszcze przytoczyć kwestie, które pojawiły się w komentarzach w Google Play pod opisem programu. Niestety część z nich jest negatywna (ocena – 1 gwiazdka), bo w przypadku niektórych urządzeń test nie kończy się powodzeniem, a jak już się zakończy to nie widać wyników. Pojawiają się również problemy z błędnym rozpoznaniem testowanego urządzenia. Ogólny wynik aplikacji to 3,8 więc coś musi w tym być.

Na koniec możecie „looknąć” na film, który nagrałem zaraz po zainstalowaniu programu 3DMark na Galaxy Note II, a przed pierwszymi testami.

A jak sytuacja wygląda u Was? Testowaliście już swoje urządzenia w nowym 3DMark’u? Jeśli tak, to nie zapomnijcie zamieścić wyników w komentarzach – może zrobimy jakiś własny ranking. Jeżeli jeszcze nie sprawdzaliście możliwości swojego tabletu czy smartfonu, wystarczy pobrać aplikację, klikając w poniższy link.

google-play-pobierz