Bez wątpienia system Android oraz iOS to dwa najpopularniejsze systemy operacyjne na świecie, ale również w Polsce. Użytkownicy tych systemów w większości posiadają cechy różniące, aniżeli podobne. Widać to w dużej mierze na portalach społecznościowych oraz na forach internetowych, gdzie przedstawiciel wybranego przez siebie systemu zażarcie go broni przedstawiając same pozytywne aspekty, sięgając niekiedy nawet po bardzo ostre argumenty. Aby tego było mało, użytkownicy obydwu systemów różnią się też swoimi nawykami związanymi z zakupami. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez idealo.pl.

W swoich najnowszych badaniach porównywarka cen idealo.pl postanowiła sprawdzić, jaki obraz polskiego m-commerce wyczytać można ze zwyczajów konsumenckich użytkowników aplikacji mobilnej idealo oraz jak przedstawia się korzystanie ze smartfonów i tabletów w ciągu dnia w porównaniu ze stronami w wersji desktop.

Wyniki pokazały, że Android króluje wśród polskich użytkowników, zarówno jeśli chodzi o smartfony i tablety. Nie jest to wielkie odkrycie, ponieważ wiadomo o tym już od dawna. Głównie do popularyzacji Androida w Polsce przyczynia się Samsung i LG oraz w nieco mniejszym stopniu (od dwóch pozostałych firm) Sony. Wynika to oczywiście z tego, że urządzenia z Androidem są tańsze od tych z iOSem i jest większy wybór. Ale do rzeczy.

Z aplikacji na urządzenia z systemem operacyjnym Google korzysta łącznie 90% użytkowników. W przypadku obu systemów najczęściej wybieranym urządzeniem służącym do zakupów w Internecie jest smartfon. Jeśli chodzi o bardziej szczegółowe dane w tym temacie, to udział konsumentów korzystających z telefonów komórkowych z Androidem wynosi 67%, zaś z iPhone’ów 9%. W sumie daje nam to 76% użytkowników w porównaniu do 24% osób korzystających z aplikacji idealo na tabletach z Androidem i iPadach. Jak sami widzicie smartfony wiodą prym w zakupach internetowych.

fot. idealo
fot. idealo

 

Raport zauważa też bardzo ciekawą zależność. Otóż posiadacze iPhone’ów i iPadów, którzy dokonują zakupów za pośrednictwem tych urządzeń decydują się na bardziej kosztowne produkty jeśli chodzi o elektronikę. Bardzo wyraźnie widać to na przykładzie kategorii laptopów i smartfonów. Ceny tych produktów są odpowiednio o 100% i 86% wyższe niż w przypadku sprzętów wybieranych przez użytkowników Androida. Niewątpliwie duże znaczenie ma tutaj sentyment użytkowników do marki Apple, o czym świadczyłoby wybieranie przez nich ofert stosunkowo drogich MacBooków lub iPhone’ów – zaznacza idealo. Podobnie zresztą jest w przypadku konsumentów z Androidem.

fot. idealo
fot. idealo

 

Jeśli chodzi o wieczorne zakupy na kanapie przed telewizorem, to tutaj wygrywają tablety. Jak widać z wykresu poniżej, aplikacja na tablety cieszy się wtedy największą popularnością, za pośrednictwem której wykonywanych jest prawie 10% wizyt na stronach idealo. Co ciekawe aplikacja na smartfony również osiągnęła spory wynik (8,3%), co świadczy o tym, że użytkowników smartfonów wcale mniej nie jest. Z wykresu widać też jeszcze jedną ciekawą informację. Dotyczy ona tradycyjnej strony w wersji desktop, za pomocą której planujemy nasze zakupy. O dziwo w godzinach pracy zyskuje ona największy udział. Chyba znaleźliśmy jeden z powodów, przez który nie wyrabiamy się z robotą i zostajemy po godzinach 🙂 Potwierdzacie?

fot. idealo
fot. idealo

 

źródło: idealo