Można powiedzieć, że samochody elektryczne to przyszłość motoryzacji i może za 10 czy 15 lat wszyscy będą jeździli takimi pojazdami, ładując je prosto z gniazdka elektrycznego w domu czy na specjalnych stacjach do szybkiego ładowania. BMW to jedna z tych firm, która motoryzację i technologię jutra pokazuje już dzisiaj i tak się złożyło, że akurat w bliskich mi Kielcach. Niesamowicie wyglądające i naszpikowane technologią samochody BMW i8 i BMW i3, a także kolejna stacja do ładowania samochodów elektrycznych i to wszystko w jednym miejscu na specjalnym wydarzeniu, które w dniach 13-14 maja odbywa się kieleckiej Galerii Echo. 

BMW i8 to samochód z silnikiem hybrydowym o prawdziwych, sportowych osiągach, a BMW i3 to z kolei w pełni elektryczny samochód, który zdaje się być tym bardziej miejskim, bardziej dostępnym, ale też równie innowacyjnym. Nie ma co ukrywać, że obydwa samochody przez swoją nowoczesną stylistykę, budowę i rozwiązania od razu przyciągają wzrok. Założe się, że nie ważne ile ten samochód by koło Was przejechał, jestem pewien, że zawsze obrócicie za nim głowę. Ja tak mam, a uwierzcie mi, w ostatnich dniach widzę go praktycznie codziennie. Oba BMW z serii i mają charakterystyczną, modułową budowę, która składa się z części Life, czyli krótko mówiąc kabiny pasażerskiej wykonanej z lekkiego karbonu i aluminiowego modułu Drive, na co składa się podwozie i wszystko to, co tam się znajduje. Wszystko po to, by zredukować masę samochodów, ale też poprawić właściwości jezdne i bezpieczeństwo – tak twierdzi BMW. To co jeszcze przyciąga sporą uwagę – szczególnie przy modelu i8 – to system otwierania drzwi, które podnoszą się do góry. W BMW i3 też jest nieco inaczej niż w innych, zwykłych samochodach, które możemy spotkać na drogach. W mniejszym modelu drzwi otwierają się przeciwstawnie i nie ma tam środkowego słupka, co z kolei przekłada się na lepszy dostęp do środka.

BMW i3

W środku też od razu bije nowoczesnością i mimo tego – co widać dobrze na przykładzie BMW i3 – że samochód z zewnątrz wygląda na kompaktowy, w środku jest naprawdę sporo miejsca. Deska rozdzielcza została tak zaprojektowana, by była jak najbardziej intuicyjna i nowoczesna. Mamy wielofunkcyjną kierownicę, ogromny wyświetlacz, który pokazuje najważniejsze informacje i parametry pojazdu, a także służy do nawigacji, jest pewnego rodzaju joystick z przyciskiem, który uruchamia silnik i ekologiczne materiały. Skoro to samochody elektryczne, które „walczą” o mniejsze zanieczyszczenie środowiska, to ekologia musi też panować w środku. I tak mamy chociażby drewno eukaliptusowe na desce, ketmię konopiowatą w boczkach i drzwiach czy żywą wełnę w tapicerce foteli.

Mam wrażenie, że jeszcze sporo osób podchodzi do silników elektrycznych czy w ogóle samochodów elektrycznych z dystansem, myśląć, że po kilkudziesięciu kilometrach od wyjazdu z domu, samochód stanie, bo akumulatory będą puste. Ale jest to totalnie błędne myślenie, bo zasięg samochodów elektrycznych jest na tyle duży (jest dostępne kilka trybów jazdy), że powinnyśmy spokojnie dojechać tam gdzie chcemy. Przykładowo w BMW i3 tylko na silniku elektrycznych możemy przejechać jednorazowo około 150 KM, ale ten dystans może być o dwukrotnie większy, jeśli w samochodzie będzie zamontowany tak zwany Range Extender, czyli 2-cylindrowy silnik benzynowy, który napędza generator ładujący akumulator. No i najlepsze są osiągi, które niekiedy przewyższają te w standardowych samochodach. BMW i3 ma aż 170 koni mechanicznych, do setki rozpędza się w nieco ponad 7 sekund i od samego początku ma pełny moment obrotowy. BMW i8 robi jeszcze większe wrażenie, bo ma ponad 360 koni i do setki tylko trochę ponad 4 sekundy, więc ma osiągi jak prawdziwe, sporotowe auto.

W przypadku samochodów elektrycznych ważna jest też infrastruktura i mam tu na myśli łatwiej dostępne stacje do ładowania takich pojazdów. Kolejna pojawiła się w Galerii Echo w Kielcach i coraz więcej pojawia się ich w większych miastach. No właśnie, bo jak rozładujemy akumulator to będzie trzeba go gdzieś naładować. Możemy to zrobić w domu ze zwykłego gniazdka 230V za pomocą przewodu, który mamy razem z samochodem, co trwa około 8 godzin. Można jednak też zamontować tak zwany Wallbox od BMW, co skraca czas ładowania do 5h, ale w to nie wszystko, bo w miejscach publicznych można spotkać ładowarki z prądem stałym, gdzie samochód naładujemy już w około godzinę. Co ciekawe, usługa ConnectedDrive od BMW na ekranie w samochodzie pokaże nam najbliższe stacje ładowania, a aplikacja BMW i Remote da nam niemal pełną kontrolę nad samochodem. Z jej pozycji będziemy mogli między innymi sprawdzić zasięg, włączyć bądź wyłączyć silnik, zlokalizować samochód na parkingu czy nawet skorzystać z klaksonu.


Jeśli ktoś jest zainteresowany modelami BMW i8 i BMW i3, chce je zobaczyć, dowiedzieć się jak działają, to dzisiaj i jutro, czyli w dniach 13-14 maja jest ku temu najlepsza okazja. Każdy będzie to mógł zrobić, bo na czerwonej scenie Galerii Echo w Kielcach przy ulicy Solidarności 20 odbywa się wydarzenie z prezentacją obydwu samochodów i inauguracją otwarcia kolejnej stacji do ładowania samochodów z silnikami elektrycznymi, która mieści się zaraz przy wjeździe na parking poziomu -1 od strony alei Solidarności.

bmw-i8-i3-kielce

Samochody, a także przedstawiciele firmy BMW są dostępni w godzinach od 11:00 do 19:00. Co ciekawe, jest szansa na odbycie jazdy testowej modelem BMW i3, który we wspomnianych godzinach będzie jeździł na trasie od Galerii Echo do salonu BMW i z powrotem.

Organizatorem wydarzenia jest firma ZK Motors, dealer BMW w Kielcach i Galeria Echo, a w jego przygotowaniu pomógł nasz blog technologiczny i salon iDream w Kielcach.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

5 replies on “BMW i8, BMW i3 i nowy punkt ładowania samochodów elektrycznych w Galerii Echo w Kielcach”

  • 13 maja 2016 at 21:12

    Jakby chcieli zrobić dobry samochód elektryczny czy prawdziwą hybrydę to by zrobili ale to jest BMW tu się płaci za lans co z tego że w domowych warunkach nie podładujemy trójfazowo chyba że zakupując ich akcesoria to jeszcze ta pojemność ogniw jest śmieszna – motory elektryczne mają więcej. Ale to BMW i8 tutaj płaci się za lans by taki dres mógł sobie po warszawie szpanować że ma „hybrydowy” samochód i dał za niego dużo kasy a jak dał dużo kasy to przecież musi być dobry. A podobno to tesla jest droga…

    • JK
      13 maja 2016 at 21:41

      Można ładować ze zwykłego gniazdka a ładowarka jest w standardzie więc nie trzeba żadnego trojfazowego ładowania.

      • 13 maja 2016 at 23:17

        W zasadzie można ładować na trzy sposoby. Pierwszy to jak wspomniałeś zwykłe gniazdko 230V i ładowanie przewodem, który jest w zestawie, co trwa około 8h. Drugi to Wallbox, w miejscach publicznych (ale można też zamówić i zamontować przy domu), który naładuje akumulatory w około 5 godzin. Trzeci, najszybszy to ładowanie prądem stałym co jest przeważnie w salonach BMW, wtedy tylko 1-1,5h i można jechać dalej.

  • Kuba
    13 maja 2016 at 21:51

    Skorzystałem dziś z możliwości jazdy testowe jBMW i3 i jestem pod ogromnym wrażeniem tego samochodu, cały dzień nie schodzi mi uśmiech z twarzy. Samochód ma mega przyspieszenie i rewelacyjne wnętrze, z zewnątrz ogólnie średnio mi się podoba. Ale muszę przyznać, że jazda nim to czysta przyjemność! Jeżeli ktoś ma okazję to bardzo polecam!

    • 13 maja 2016 at 23:15

      Mam nadzieję, że jutro uda się nadrobić i kawałek się przejechać 🙂