Wyobraź sobie drogi czytelniku następującą sytuację. Idziesz do komisu, uznając, że oferta abonamentowa z telefonem jest zupełnie nieopłacalna, przeglądasz niezwykle bogatą ofertę, by ostatecznie kupić swojego wymarzonego flagowca, średniaka, czy cokolwiek sobie umyśliłeś. Jest super, sny się spełniły, gdy nagle po pierwszym zachwycie pewnego dnia odkrywasz, że… telefon przestał dzwonić.

Brzmi nieprzyjemnie, prawda? A robi się jeszcze gorzej, gdy uświadomimy sobie, że to nie żadna usterka – po prostu urządzenie zostało zablokowane przez operatora, u którego było kupione. Co więcej, wszystko miało miejsce zgodnie z prawem, choć niekoniecznie z dobrym smakiem.

Taka sytuacja spotkała jednego z czytelników serwisu Telepolis. Nie podejrzewając nic innego, niż kolejnej awarii (jego Samsung Galaxy S7 Edge bywał już gościem serwisu gwarancyjnego, między innymi wymieniano płytę główną, ekran i akumulator) wysłał telefon do serwisu jeszcze raz. Wyobraźcie sobie jego zdziwienie, po odpowiedzi serwisu, że przyczyną domniemanej „awarii” okazała się blokada IMEI założona przez operatora.

Rzecz jasna w regulaminach dotyczących zakupów urządzeń znajdziemy:

„Polkomtel zastrzega sobie prawo własności przedmiotu sprzedaży aż do uiszczenia ceny w całości”.

Do momentu spłaty ostatniej, a co za tym idzie, wszystkich rat, właścicielem urządzenia jest bezapelacyjnie operator, może zatem dysponować nim wedle własnego uznania.

O ile nikt nie zamierza dyskutować z tym, że raty należy płacić, a sama metoda na wyegzekwowanie tego jest dość skuteczna, o tyle szkoda niewiadomych niczego klientów komisów, którzy pewnego dnia mogą być bardzo niemile zaskoczeni. Co więcej, nawet taki sprzedawca we wspomnianym komisie może nie wiedzieć czy dane urządzenie zostało spłacone czy na jakich zasadach zostało kupione u operatora. Do tej pory nowy telefon, niezależnie od tego czy zakupiony w komisie czy w sklepie bądź od operatora był dość pewnym rozwiązaniem, a opisywana sytuacja była trudna do wyobrażenia. Co najwyżej mogliśmy zostać niemile zaskoczeni przez simlocka, ale i to spotykamy coraz rzadziej. Aktualnie w pierwszym przypadku dobrze zachować czujność i sprawdzić, z której sieci pochodzi telefon.

Powstaje również pytanie czy odsprzedaż telefonu jest legalna, skoro, zgodnie z umową, jego właścicielem, do czasu uregulowania wszystkich należności, pozostaje Plus? Warto też zaznaczyć, że na razie nie ma żadnych wzmianek, że takie praktyki stosują inni operatorzy.

źrodło grafiki głównej: Pixabay
źródło: Telepolis

Skomentuj b Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

13 replies on “Głuchy telefon z Plusa, czyli blokada numeru IMEI w „nagrodę” za niepłacenie”

  • blesio
    23 lutego 2017 at 15:05

    Ciekawa historia, ale zastanawiam się na ile prawdziwa. Gdy oddajemy telefon do naprawy i zostanie w nim wymieniona płyta główna to jednocześnie zmienia się nr IMEI telefonu. Więc jeśli nie korzystamy z karty SIM/numeru telefonu z którym został sprzedany telefon to jak operator mógł zablokować sam telefon? Mógł zostać wpisany na czarną listę ale Stary IMEI, Przeciez telefon ma już inny IMEI po wymianie płyty głównej. Chyba,że coś się w tej materii zmieniło i serwis przywraca Stary IMEI po takiej naprawie….

  • noname90
    27 lutego 2017 at 18:26

    We wszystkich sieciach na terenie kraju. Potwierdzone info bo mi tez niedawno zablokowali tel.

    • Michelle
      7 marca 2017 at 13:36

      Jak sobie z tym poradziłeś?

    • jarro
      5 maja 2017 at 18:00

      blokada imei jest tylko a sieć Plus w innych bedzie działał Play t-mobile orange
      noname90 nie siej paniki i nie wprowadzaj w błąd

      • bonku
        11 maja 2017 at 09:52

        Ja też jestem takim szczęściarzem i wyobraź sobie, że w innych sieciach nie działa

  • Michelle
    7 marca 2017 at 13:34

    Mi też zablokowali… Nie wiem co mam z tym fantem zrobić. Cieszyłam się telefonem kilka miesięcy ostatnio okazało się, że została nałożona blokada imei bo poprzedni właściciel nie płaci rat. Telefon do wyrzucenia?

    • lolotelefono
      7 maja 2017 at 11:42

      niekoniecznie ponieważ są sposoby na zdjęcie lub zamiane imei ( ale ryzykowne, w razie problemów z telefonu zrobi się cegła a pozatym są nie do końca legalne)

    • b
      11 maja 2017 at 14:34

      hej, czy twój telefon był wzięty przed wprowadzeniem zmian w regulaminach PLUSa, czyli przed 1 lutego 2017 r. Jaką masz date zakupu telefonu(tego zablokowanego) na fakturze/paragonie?

  • Korgol
    8 marca 2017 at 13:24

    Wszystko ok tylko z tego co wiem prawo nie działa wstecz wiec skoro włączyli to od 1 lutego 2017 telefony wzięte wcześniej nie powinny być blokowane… klienci powinni być informowani ze telefon należy do Plusa a wystawiając FV imienna niestety ale tak nie jest… Moim zdaniem plus strzelił sam sobie w kolano… Ludzie przestaną brać nowe telefony od nich bo ich nie sprzedadzą

  • Andżelika Urbańska
    13 kwietnia 2017 at 19:37

    Mam terez dokładnie taka sama sytuację i nie mam zielonego pojęcia co mam z tym zrobic.. Pomoże ktoś? Byłabym bardzo wdzięczna

  • mck161192
    29 września 2018 at 08:59

    witam, rychło w czas piszę ale może ktoś to przeczyta. kupiłam używany telefon z sieci i tu uwaga !! PLAY !! . wkładam kartę jedną , drugą i nic, nawet sama play nic nie ruszyła, myślę mam gwarancję to odsyłam. okazuje się że telefon jest sprawny, ale poniżej cytuję e-mail :

    ”Dzień Dobry,

    Uprzejmie informuję, iż urządzenie nie jest wadliwe, a posiada
    blokadę Operatora. Prosimy o kontakt bezpośrednio z siecią Plus
    celem dalszych wyjaśnień.

    Telefon odsyłamy bez naprawy. ”

    stąd moje pytanie…. jak plus mógł zablokować telefon z play ? co się tu odwaliło bo już na to nie dostałam odpowiedzi od serwisu.
    proszę o pomoc. nie jest to blokada imei , wydaje mi się że może chodzi o ustawienia ? błagam …. jestem tylko babą 😀 nie umiem tego zrobić, telefon to huawei mate 10 lite

    • 29 września 2018 at 14:36

      Trzeba dowiedzieć się co to dokładnie jest za blokada i czym została spowodowana. Na pewno nie jest to blokada sim-lock, bo operatorzy już od dawna z tego nie korzystają. Pytanie też, w jakiej sieci rzeczywiście telefon został zakupiony, czy pierwotnie pochodził z Play czy Plusa? Ja na twoim miejscu skontaktowałbym się z Plusem, podsyłając też tą wiadomość, którą dostałaś.

    • Specjalista_Plus
      3 października 2018 at 10:36

      Witaj. Telefony z naszej sieci nie posiadają blokady Sim Lock. Jeżeli z
      dokumentacji, którą otrzymałaś w raz z urządzeniem wynika, że pochodzi z dystrybucji
      Play, to w tej sprawie należy zwrócić się do danego operatora.