Jeszcze kilkanaście lat temu, na rynku telefonów liczyły się w zasadzie dwie marki, a przynajmniej tak to wygląda w mojej pamięci. Sony Ericsson i Nokia konkurowały ze sobą na każdym polu, a czasy modeli takich jak K750i czy Nokii 6300 wspominam z dużą nostalgią. Szczególnie teraz, kiedy wciąż są na polu bitwy, jednakże pełne ran, które nie pozwalają wrócić na tron. Nokia względnie dała sobie radę i z roku na roku jest coraz lepiej. Rozstanie z Microsoftem wyszło firmie na dobre, ponieważ smartfony na nowo przyciągają zainteresowanie klientów. Sytuacja jest jednak nieco inna w przypadku Sony, która zdaje się realizować scenariusz pewnej tajwańskiej firmy.

W ostatnich dniach w sieci ukazała się interesująca grafika, przedstawiająca wyniki sprzedażowe smartfonów Sony dostępnych na rynku pod marką Xperia. Okazało się, że tak złych wyników nie było od bardzo dawna, a planowana sprzedaż znacząco odbiega do rzeczywistości. Jeżeli nic nie zmieni się w kolejnych miesiącach, firma może znaleźć się pod ścianą, od której nie będzie już odwrotu.

W ostatnim kwartale – od stycznia do marca 2019 roku – japońska firma sprzedała 1,1 mln smartfonów.

Warto dodać, że mowa o wszystkich modelach łącznie, więc śmiało można określić ten rezultat mianem katastrofalnego. To wynik, które największe marki uzyskują dla jednego modelu, z pominięciem Apple czy Samsunga, które ze swoimi flagowcami wylatują ponad skalę. Japończycy muszą się więc nagłowić, jeżeli chcą odwrócić ten mocno martwiący trend. Jeśli się nie uda, mobilnemu oddziałowi marki może być niezwykle ciężko utrzymać się przy życiu.

Sprzedaż smartfonów Sony Xperia w Q1 2019
Sprzedaż smartfonów Sony Xperia w Q1 2019 / fot. Xperiablog

Jak widać na powyższej grafice, zdarzało się osiągać niemalże 11-krotnie lepsze rezultaty w analogicznym okresie czasu. Ostatnie dwa lata to jednak tendencja spadkowa, która może martwić zarówno firmę jak i sympatyków marki.

Moim zdaniem, lekiem na obecną patową sytuację jest zainteresowanie konsumentów czymś, co będzie wyróżniać się z tłumu. W mojej opinii, modele z serii Xperia są po prostu nudne, a nie ma nic gorszego w branży mobile jak monotonia, szczególnie w czasie dość kreatywnych producentów rodem z Państwa Środka.