Pierwszy Galaktyczny Poradnik cieszy się po dziś dzień dosyć sporym zainteresowaniem z waszej strony. Od dnia pojawienia się tego wpisu odwiedziliście go ponad 89 tysięcy razy i napisaliście 375 komentarzy, zawierających przeróżne pytania związane z procesem wgrywania oprogramowania za pomocą programu Odin. Liczba ta jest duża, dlatego też nie łatwo w tym gąszczu komentarzy znaleźć odpowiedź na swoje pytanie, co skutkuje napisaniem kolejnego. Dlatego też, w tym wpisie z serii Galaktyczny Poradnik Plus postaramy się odpowiedzieć na te najczęściej zadawane pytania, w treściwy i wyraźny sposób. Zapraszam do czytania. 

1. Jak usunąć branding operatora/zdebrandować urządzenie?

W celu usunięcia dodatków od operatora i przerzucenia się na oficjalny kanał aktualizacji Samsunga dla Polski, musimy w pierwszej kolejności wgrać oprogramowanie niebrandowane przeznaczone na rynek Polski (Skąd je wziąć? – patrz pytanie 2), według pierwszego Galaktycznego Poradnika. Warto po tej operacji przywrócić ustawienia fabryczne telefonu.

Po wykonaniu tej operacji mamy telefon działający pod kontrolą oficjalnego oprogramowania, ale bez możliwości aktualizacji oficjalnymi drogami. Możemy tak zostawić i aktualizować ręcznie za każdym razem jak pojawi się nowe oprogramowanie, lub możemy to „naprawić”, do czego będzie wymagany smartfon z dostępem do konta root (zrootowany), w celu zmiany Product Code na XEO. Chyba, że mamy Galaxy Note lub starsze urządzenie Samsunga, to wtedy root nie będzie wymagany (więcej szczegółów patrz pytanie 3).

2. Skąd pobrać oprogramowanie i jak wybrać odpowiednią wersję?

Jedną z większych i najlepszych stron udostępniających oprogramowanie dla naszego telefonu jest SamMobile, (a dokładniej dział Firmware). Zanim jednak zabierzemy się za najważniejsze, musimy założyć w serwisie darmowe konto na tej stronie –bezpośredni link do formularza rejestracyjnego.

Po rejestracji, zalogowaniu się i powrocie na pierwotną stronę znajdziemy 4 pola z menu rozsuwanym: TYPE, OS, MODEL i COUNTRY. Pierwsze menu umożliwia wybranie typu urządzenia (smartfon, tablet lub aparat), drugie system operacyjny naszego urządzenia (oczywiście jest nim Android), trzecie pozwala wybrać model naszego urządzenia (należy uważać na różne pod-modele, jak przykładowo Galaxy Note 3 sprzedawany w Polsce jako model SM-9005, a nie SM-N900), a ostatnie czyli COUNTRY służy do wybrania regionu na który nasze urządzenie jest przeznaczone (dla Polski będzie to: Poland – XEO, dla operatora T-Mobile: Poland (T-Mobile) – TPL itd…).

Po wybraniu odpowiednich elementów w polach pojawi się pod nimi tabela z dostępnymi wersjami oprogramowania. Nas interesuje tylko ta, przy której widnieje pomarańczowa ikonka Kiesa, klikamy na nazwę tego oprogramowania, a następnie wybieramy opcję Download. Najnowsze oprogramowanie na wcześniej wybrany region zostanie pobrane. Oczywiście można wybrać inne oprogramowanie, jeżeli nie chcemy tego najnowszego, aktualnego.

Wybieranie popranego oprogramowania
Wybieranie popranego oprogramowania

 

Przycisk Download
Przycisk Download

[notification type=”note” title=”WSKAZÓWKA:”]Można ominąć korzystanie z rozwijanych menu, wpisując wszystkie niezbędne informacje bezpośrednio w linku strony w taki sposób:
http://www.sammobile.com/firmwares/1/?model=model telefonu&pcode=product code#firmware
Aby pobrać oprogramowanie przeznaczone na polski rynek dla Galaxy Note 3, wpisujemy w pasku adresów naszej przeglądarki:
http://www.sammobile.com/firmwares/1/?model=SM-N9005&pcode=XEO#firmware[/notification]

3. Co to jest Product Code i jak go zmienić?

Product Code jest zestawem informacji i ustawień powiązanych z danym regionem. Składa się między innymi z języka telefonu, strefy czasowej, ustawień sieci GSM i paru innych danych. Product Code jest również odpowiedzialny za poprawne wykrywanie aktualizacji, czyli inaczej mówiąc jeżeli posiadamy oprogramowanie na rynek polski, a product code jakiegoś operatora to aktualizacje nie będą dostępne dla naszego smartfonu.

Product Code możemy zmienić na dwa sposoby, ale jedynie ten drugi będzie działał na urządzeniach opartych o system Android 4.1.2 lub wyższy. W obu przypadkach zmiana ta skutkuje przywróceniem ustawień fabrycznych.

Sposób 1: przy pomocy kodu serwisowego:

Ta metoda ogranicza się do wpisania kodu *#272*IMEI urządzenia# w dialerze (znanym również jako Klawiatura). Po wykonaniu tego kroku wyświetli się lista dostępnych Product Code, wybieramy ten, który nas interesuje i wybieramy opcję Install. Telefon uruchomi się ponownie.

Sposób 2: przy pomocy roota i odpowiedniej aplikacji (zalecany dla większości użytkowników)

Pierwszą czynnością jaką będziemy musieli wykonać jest zdobycie uprawnień administratora w naszym urządzeniu, czyli krótko mówiąc, będziemy musieli zrootować nasz telefon. Następnym krokiem jest pobranie aplikacji Samsung Galaxy S / S2 / S3 CSC ze sklepu Google Play.

google-play-pobierz

Po zainstalowaniu i uruchomieniu aplikacji, dotykamy jedyny słuszny przycisk jakim jest Change CSC i wyrażamy zgodę na dostęp do uprawnień roota. Po chwili pojawi się ekran z wyborem Product Code i wybieramy ten, który nas interesuje, a następnie wszystko zatwierdzamy opcją Install. Telefon uruchomi się ponownie.

Region

Product Code

Polska

XEO

Polska (T-Mobile)

TPL

Polska (Plus)

PLS

Polska (Orange)

IDE

Polska (Play)

PRT

Niemcy

DBT

Francja

XEF

Wielka Brytania

BTU

Węgry

XEH

4. Czy oznaczenia oprogramowania mają jakiś sens?

Oczywiście. Oznaczenia oprogramowania zawierają sporo ważnych informacji z nimi związanymi. Weźmy dla przykładu najnowsze oprogramowanie dla smartfonu Galaxy Note 3:

N9005XXUENB3

N9005: Wskazuje model urządzenia, dla którego oprogramowanie jest przeznaczone.
XX: Region dla którego oprogramowanie jest przeznaczone, oraz języki jakie zawiera – Europa – de, en, es, fr, hu, it, nl, pt (cs, da, el, fi, no, pl, sl, sv, tr)
UE: Nie wiadomo do końca co to może oznaczać, ale całkiem możliwe, że również jest związane z regionem.
N: rok, w którym zostało wydane oprogramowanie (2014)
B: miesiąc, w którym zostało wydane oprogramowanie  (luty)
3: wydanie oprogramowania (build) w danym miesiącu (3 wydanie)

Jeśli chodzi o odczytywanie roku oraz miesiąca, to tu macie małą tabelę, która wszystko wyjaśni:

LiteraRokMiesiąc
A2001Styczeń
B2002Luty
C2003Marzec
D2004Kwiecień
E2005Maj
F2006Czerwiec
G2007Lipiec
H2008Sierpień
I2009Wrzesień
J2010Październik
K2011Listopad
L2012Grudzień

W przypadku roku dalej kontynuujemy zgodnie z kolejnością liter w alfabecie angielskim, dlatego też dla 2014 roku mamy literę N, a w 2015 będzie to O. Jak dojdziemy do końca alfabetu zaczynamy od początku. W przypadku miesięcy, jeżeli jest inna litera niż te wskazane powyżej, to prawdopodobnie chodzi o to, że oprogramowanie jest jeszcze w fazie testów (ale co do tego to pewności nie ma). Pełną rozpiskę regionów i języków dla każdego oznaczenia znajdziecie tutaj.

5. Odin nie może wykryć telefonu/nie można nacisnąć na Start

W takiej sytuacji w pierwszej kolejności trzeba sprawdzić czy komputer w ogóle wykrywa urządzenie (przy podłączaniu powinien zostać odtworzony krótki dźwięk w komputerze). Jeżeli telefon nie jest wykrywany przez komputer musisz sprawdzić czy porty USB (w telefonie i w komputerze) jak i kabel USB są w pełni sprawne. Ważne jest jeszcze, żeby telefon był bezpośrednio podłączony do komputera, a nie za pomocą przedłużaczy lub rozgałęźników USB. Jeżeli telefon jest wykrywany przez komputer, a problem leży w Odinie, odinstaluj zupełnie program Samsung Kies, ponownie uruchom komputer, a następnie wgraj sterowniki z tego linku.

6. Odin nie może wgrać oprogramowania

Należy się upewnić, że telefon jest podłączony bezpośrednio do komputera, a nie za pośrednictwem przedłużaczy i rozgałęźników USB, podobnie jak w problemie powyżej. Jeśli jednak tak jest, to telefon podłączamy bezpośrednio do komputera i próbujemy wgrać oprogramowanie jeszcze raz.

Następnie, jeżeli to nie pomoże, trzeba sprawdzić czy program Samsung Kies jest na pewno wyłączony. Aby to sprawdzić przechodzimy do menadżera zadań (klikamy lewym przyciskiem myszki na dowolnym wolnym miejscu na pasku zadań i wybieramy Uruchom menadżer zadań). W nowo otwartym oknie przechodzimy do zakładki Procesy i szukamy na liście tych, co mają w nazwie słowo Kies. Jeżeli takowe występują to kończymy ich pracę, wybierając odpowiednią opcję (Zakończ proces) po ówczesnym zaznaczeniu każdego procesu. Teraz pozostaje ponownie wgrać oprogramowanie.

Jeżeli problem nadal występuje, upewniamy się czy soft został na pewno poprawnie pobrany i ewentualnie pobieramy go jeszcze raz. Dodatkowo warto zauważyć, że czasami może pomóc restart komputera, ponowne uruchomienie trybu Download w telefonie lub użycie innej wersji Odina. Jeżeli mimo wszystko dalej błąd występuje pisz na naszym forum lub w komentarzach poniżej.

7. Po wgraniu oprogramowania, telefon zawiesza się na logo Samsung (ponad 10 minut) lub w kółko się restartuje

Wchodzimy do trybu odzyskiwania (Recovery Mode) przy pomocy kombinacji klawiszy zwiększania głośności, zasilania i ekranu głównego (Vol Up + Power + Home) po ówczesnym wyłączeniu telefonu (czyt. po wyjęciu i włożeniu baterii). Jak już tryb zostanie uruchomiony, przechodzimy przy pomocy przycisków regulacji głośności do opcji wipe data/factory reset i wybieramy ją przy pomocy klawisza zasilania (Power). Po wykonaniu tej operacji, wybieramy opcję reboot now. Jeżeli telefon się uruchomi to dobrze dla Ciebie, a jak nie, wgrywamy oprogramowanie jeszcze raz przy pomocy Odina.

8. Nie można uruchomić ani Download Mode ani Recovery Mode

Wyjmujemy baterię na jakieś parę godzin, jeżeli to nic nie pomoże to pozostaje serwis.

9. Mam uszkodzony klawisz głośności/ekranu głównego, jak uruchomić Download Mode?

Można skorzystać z tak zwanej wtyczki Unbrick JIG w celu uruchomienia trybu Download. Ale aby to zrobić najpierw trzeba ją wykonać samemu lub zakupić za „parę groszy” na Allegro.

[notification type=”note” title=”WSKAZÓWKA:”]Unbrick JIG może również służyć do zerowania licznika flashowań w przypadku starych urządzeń Samsunga (Galaxy Note N7000 i starsze).[/notification]

10. Po rozpakowaniu archiwum z oprogramowaniem, pojawił się plik SS_DL.dll

Spokojnie, możemy go zignorować. Nie jest on w żadnym stopniu istotny podczas wgrywania oprogramowania.

11. Której wersji programu Odin mam użyć?

Generalnie nie powinno to mieć znaczenia, więc zawsze starajmy się używać tej najnowszej. Jeśli jednak występują problemy, można spróbować z innymi wersjami. W przypadku starszych telefonów z serii Galaxy, mogą występować inne pliki (np. ops) w archiwum z oprogramowaniem, w tym wypadku będzie trzeba użyć dedykowanej wersji Odina dla naszego modelu telefonu.

12. Jak sprawdzić aktualną wersję oprogramowania?

Na klawiaturze numerycznej w telefonie wpisujemy kod *#1234#. W nowo otwartym oknie pojawia się szczegółowa wersja oprogramowania, ale nas zazwyczaj interesuje pierwsza linijka (AP).

13. Czy w celu wgrania oprogramowania muszę pobierać program Samsung Kies?

Nie, wystarczy, że pobierzesz tylko sterowniki stąd. Mimo wszystko polecam jednak zainstalowanie tego programu, bo czasami bywa pomocny. Przykładowo można wykonać backup wszystkich danych, wliczając to przede wszystkich kontakty.

14. Czy można wgrać oprogramowanie z jednego modelu telefonu na inny lub nawet pochodni model?
(np. z Galaxy S III GT-i9300 na Galaxy S III (AT&T) SGH-I747)

W obu przypadkach nie. Jeśli nawet program Odin na to pozwoli, skończy się to uszkodzeniem telefonu.

15. Czy istnieje szansa, że uszkodzę telefon podczas wgrywania oprogramowania?

Oczywiście istnieje, ale jest na tyle mała, że nie ma powodu by się tym przejmować. Nawet wiele osób twierdzi, że Odin jest bardziej niezawodny niż sam Samsung Kies.

16. Czy przy aktualizacji oprogramowania stracę wszystkie dane z telefonu?

Nie, sam proces aktualizacji nie wiąże się z utratą jakichkolwiek danych, no chyba, że użyjemy oprogramowaniu 3-plikowego. Warto jednak po aktualizacji lub instalacji oprogramowani zawsze przywrócić ustawienia fabryczne, co wiąże się z utratą danych. Może to sprawić, że smartfon będzie działał szybciej.

17. Czy dla bezpieczeństwa lepiej wyjąć kartę SIM i kartę microSD podczas wgrywania oprogramowania?

Teoretycznie, tak, lepiej wyjąć, chociaż praktycznie nic się stać nie powinno. Sam osobiście jeszcze nigdy nie wyciągałem tych kart podczas tego procesu i jeszcze nic się nie stało.

To wszystko co dla Was przygotowaliśmy.