Nie od dziś wiadomo, że tablety miały swoje pięć minut już jakiś czas temu, a co za tym idzie ich popularność z roku na rok jest coraz mniejsza. Większość tych urządzeń tak naprawdę nie oferowała i wciąż nie oferuje więcej niż smartfony. Jestem w gronie tych osób, które uważają, że tablet jest „przedłużeniem” smartfona tylko, że z większym ekranem. Zdaje się, że coraz więcej osób to zauważa, a wynikiem tego może być spadek sprzedaży tych urządzeń na globalnych rynkach. Jak wynika z raportu IDC (International Data Corporation), udział światowego rynku tabletów w 2015 roku odnotował spadek o ponad 10% względem poprzedniego roku.

Jak czytamy w raporcie IDC, światowy udział rynku tabletów po raz kolejny odnotował spadek w czwartym kwartale 2015 roku, uzyskując wynik 65,9 mln sprzedanych tabletów. Jest to spadek na poziomie 13,7%, jeśli porównamy ze sobą 4 kwartał w 2014 i w 2015 roku. Oznacza to, że jest to już piąty kwartał z rzędu, w którym odnotowujemy spadek. Natomiast liczba dostarczonych tabletów w roku 2015 wyniosła łącznie 206,8 mln. W roku 2014 na rynek dostarczono 230,1 mln tabletów, a to oznacza, że w ubiegłym roku mieliśmy spadek o 10,1%.

Apple nie oddał lidera pod koniec 2015 roku

Firma z Cupertino nadal pozostaje liderem jeśli chodzi o sprzedać swoich tabletów, a co za tym idzie ma największy udział w rynku. W czwartym kwartale 2015 roku Apple sprzedało 16,1 mln sztuk tabletów, zapewniając sobie udział w rynku na poziomie 24,5%. Ilość sprzedanych urządzeń może zrobić wrażenie, jeśli porównamy je z innymi producentami. Niemniej jednak Amerykanie też z pewnością odczuli spadek popularności swoich tabletów. W roku 2014 Apple sprzedało 21,4 mln tabletów, co dało im 28,1% udział w rynku. Wynika z tego, że amerykański producent odnotował straty rzędu 24,8% rok do roku.

Spadek zarówno w ilości sprzedaży, jak i w udziale rynkowym nie ominęło Samsunga, drugiego w tabeli. Koreańczycy w 2015 roku, w czwartym kwartale sprzedali 9 mln sztuk tabletów (13,7% udział w rynku), czyli o 2 mln mniej niż w roku 2014 w tym samym okresie. Oznacza to, że Samsung również ma swoje wyniki na czerwono, a dokładnie mówiąc jest to -18,1% rok do roku za czwarty kwartał.

raport-idc-udział-w-rynku-tabletów-4-kw-2015

Jeszcze na uwagę zasługuje jeden producent i tym razem w pozytywnym tego znaczeniu. Otóż Huawei, jedna z nielicznych firm, może pochwalić się dodatnimi liczbami. Jak wynika z raportu, Chińczycy w 4 kwartale 2015 roku sprzedali 2,2 mln swoich tabletów (w 2014, w 4 kwartale był to 1 mln) osiągając tym samym udział w rynku z wynikiem 3,4%, czyli piąte miejsce.

Apple wciąż liderem, Samsung drugi w sprzedaży tabletów w ubiegłym roku. Huawei wychodzi obronną ręką

Wyniki odnośnie całego 2015 roku też nie napawają optymizmem producentów. Chociaż łączna ilość sprzedanych tabletów w ubiegłym roku przez Apple i Samsunga może wydawać się dla nas i innych mniejszych producentów wynikiem dobrym, to w ostatecznym rozrachunku jest on ujemny z 2014 rokiem. Apple sprzedało blisko 50 mln tabletów, podczas gdy Samsung sprzedał 33,4 mln sztuk, osiągając tym samym światowy udział w rynku odpowiednio 24% i 16,2%. Nijak ma się to do osiągnięć innych producentów, którzy nie byli wstanie sprzedać nawet 12 mln tabletów, choć tutaj warto dodać, że Lenovo prawie się to udało.

raport-idc-sprzedaż-tabletów-2015

Podobnie jak w czwartym kwartale ubiegłego roku, tak i za cały 2015 rok firma Huawei znowu może być zadowolona. Chiński producent sprzedał 6,5 mln tabletów, co ostatecznie przełożyło się na 116,6% wzrost w poprzednim roku. Lenovo sprzedało 11,2 mln tabletów, Asus 7,1 mln zajmując odpowiednio 3 i 4 miejsce.

źródło: IDC